Hvorfor søke Kunstskolen i Bergen

Ønsker du å fordype deg i visuelle fag i ett eller to år? Vil du være i et kreativt miljø med muligheter for å utvide perspektivene og ferdighetene dine? Vil du utfordre deg selv i et engasjerende studentmiljø i hjertet av Bergen?

Kunstskolen i Bergen tilbyr i hovedsak en 2-årig fagskoleutdanning i visuelle kunstfag. Studiet passer for deg med interesse for visuelle fagområder som for eksempel kunst, design og arkitektur. Mange som vil søke seg til en høyere utdanning innenfor disse, vet ikke at de fleste Bachelor utdanningene i Norden forventer en bakgrunn fra en forskole, fagskole eller lignende, som base før man søker.
Skolen er plassert midt i Bergen sentrum og er en aktiv bidragsyter til byens kunst- og kulturscene, med åpne foredrag, diverse kvelds- og helgekurs, debatter, kunstfestivaler o.l.

Toårig fagskole

KiB er godkjent som toårig fagskole, og har 54 studieplasser.
En fullført og bestått utdanning ved Kunstskolen i Bergen gir graden høyere fagskolegrad.
Du kan oppnå generell studiekompetanse hvis du har fullført og bestått 2-årig akkreditert fagskoleutdanning
Studentene har rett til stipend og lån fra Statens Lånekasse. Skolen er medlem i SAMMEN (Studentsamskipnaden på Vestlandet).

Lokaler

Skolen har store funksjonelle lokaler, på hele 2.950 kvm, tilpasset skolens fleksible undervisningsopplegg: flere arbeidsrom på 50-100 kvadratmeter, store verkstedarealer, prosjektarealer, lunsjrom, forelesningsrom, bibliotek, AV-/datarom og kontorer. Studentene kan benytte arbeidsrommene utenfor skoletid, frem til klokken 23.00.

Kunstskolen i Bergen holder til i Bergen sentrum, rett ved togstasjonen og Bystasjonen.
Adressen er Marken 37, 5017 Bergen.

Kostnader

Skolepengene er på kr. 43.000,- per skoleår (skoleåret 2024-2025) + semesteravgift til studentsamskipnaden. Skolen dekker en del av utgiftene til materialer og studieturene. Du får også en startpakke med maling og diverse utstyr. En bør likevel regne med merutgifter i løpet av skoleåret på 3 – 5.000,- til materiell og lignende som skolen ikke holder. Studentene har rett til lån og stipend i Statens lånekasse for utdanning. Kunstskolen i Bergen mottar statstøtte. Kunstskolen i Bergen er medlem av SAMMEN- Studentsamskipnaden på Vestlandet. Som student må du derfor i tillegg betale semestaravgift, fastsatt av studentsamskipnaden, hvert semeseter: www.sammen.no

Historikk

Stiftelsen, Kunstfagskolen i Bergen, er en fagskole som drives på ideelt grunnlag. Styret er skolens øverste organ og medlemmene velges av eksterne organisasjoner og virksomheter.

KiB ble startet 1988 med utspring fra Friundervisningens Tegne- og maleskole på initiativ fra en gruppe nyutdannede billedkunstnere. Intensjonen var å utvikle et undervisningsopplegg tilpasset samtidens situasjon innen kunstfaget. Fokuset i undervisningen ble flyttet vekk fra teknikk og metoder, over til å utforske prosesser som utvikler enkeltindividet og de ulike preferansene hver enkelt student har med seg. Kunstskolen i Bergen var organisert som en forening fra 2006 til 2018. Fra januar 2019 ble skolen organisert som en stiftelse.

Sommeren 2020 flyttet KiB fra Møllendalsveien 8 til Marken 37 i Bergen sentrum.

Strategidokument 2019-2024: Strategidokument

KHiB (nå KMD) og KiB:

KiB- Kunstskolen i Bergen er en 2-årig kunstfagskole og kan av enkelte forveksles med KHiB som flere kjenner som Kunsthøgskolen eller Kunst- og designhøgskolen i Bergen.

KHiB, Kunst- og designhøgskolen i Bergen, har endret navn og blitt net fakultet under Universitet i Bergen og heter KMD- Fakultet for kunst, musikk og design. Du finner kontaktinformasjon til KMD her: https://kmd.uib.no/no/forside

Har du noe du lurer på om skolen, hører vi gjerne fra deg

Kunstskolen i Bergen
Marken 37
5017 Bergen
Tlf: 55 38 00 50
e-post: kib@kib.no

Åpningstider kontor

Ansatte

Lærere, forelesere og administrasjon

Skolen har flere fast tilknyttede lærere. De er alle høyskoleutdannede billedkunstnere og engasjerte innenfor den tverrfaglige arbeidsmodellen. I tillegg hentes ulike gjestelærere inn for å holde spesielle kurs og forelesninger.

Lærerene

Skolens faste lærerstab

Grethe Unstad

Marit Løvstakken