Om skolen

Hvorfor søke Kunstskolen i Bergen

Ønsker du å fordype deg i visuelle fag i ett eller to år? Vil du være i et kreativt miljø med muligheter for å utvide perspektivene og ferdighetene dine? Vil du utfordre deg selv i et engasjerende studentmiljø i hjertet av Bergen?

Kunstskolen i Bergen tilbyr i hovedsak en 2-årig fagskoleutdanning i visuelle kunstfag. Studiet passer for deg med interesse for visuelle fagområder som for eksempel kunst, design og arkitektur.
Skolen er plassert midt i Bergen sentrum og er en aktiv bidragsyter til byens kunst- og kulturscene, med åpne foredrag, diverse kvelds- og helgekurs, debatter, kunstfestivaler o.l.

Toårig fagskole

KiB er godkjent som toårig fagskole, og har 54 studieplasser. Studentene har rett til stipend og lån fra Statens Lånekasse. Skolen er medlem i SAMMEN (Studentsamskipnaden på Vestlandet).

Lokaler

Skolen har store funksjonelle lokaler, på hele 2.950 kvm, tilpasset skolens fleksible undervisningsopplegg: flere arbeidsrom på 50-100 kvadratmeter, store verkstedarealer, prosjektarealer, lunsjrom, forelesningsrom, bibliotek, AV-/datarom og kontorer. Studentene kan benytte arbeidsrommene utenfor skoletid, frem til klokken 23.00.

Kunstskolen i Bergen holder til i Bergen sentrum, rett ved togstasjonen og Bystasjonen.
Adressen er Marken 37, 5017 Bergen.

Kostnader

Skolepengene er på kr. 39.500,- per skoleår (skoleåret 2023-2024) + semesteravgift til studentsamskipnaden. Skolen dekker en del av utgiftene til materialer og studieturene. Du får også en startpakke med maling og diverse utstyr. En bør likevel regne med merutgifter i løpet av skoleåret på 3 – 5.000,- til materiell og lignende som skolen ikke holder. Studentene har rett til lån og stipend i Statens lånekasse for utdanning. Kunstskolen i Bergen mottar statstøtte. Kunstskolen i Bergen er medlem av SAMMEN- Studentsamskipnaden på Vestlandet. Som student må du derfor i tillegg betale semestaravgift, fastsatt av studentsamskipnaden, hvert semeseter: www.sammen.no

Historikk

Stiftelsen, Kunstfagskolen i Bergen, er en fagskole som drives på ideelt grunnlag. Styret er skolens øverste organ og medlemmene velges av eksterne organisasjoner og virksomheter.

KiB ble startet 1988 med utspring fra Friundervisningens Tegne- og maleskole på initiativ fra en gruppe nyutdannede billedkunstnere. Intensjonen var å utvikle et undervisningsopplegg tilpasset samtidens situasjon innen kunstfaget. Fokuset i undervisningen ble flyttet vekk fra teknikk og metoder, over til å utforske prosesser som utvikler enkeltindividet og de ulike preferansene hver enkelt student har med seg. Kunstskolen i Bergen var organisert som en forening fra 2016 til 2018. Fra januar 2019 ble skolen organisert som en stiftelse.

Sommeren 2020 flyttet KiB fra Møllendalsveien 8 til Marken 37 i Bergen sentrum.

Strategidokument 2019-2024: Strategidokument

KHiB (nå KMD) og KiB:

KiB- Kunstskolen i Bergen er en 2-årig kunstfagskole og kan av enkelte forveksles med KHiB som flere kjenner som Kunsthøgskolen eller Kunst- og designhøgskolen i Bergen.

KHiB, Kunst- og designhøgskolen i Bergen, har endret navn og blitt net fakultet under Universitet i Bergen og heter KMD- Fakultet for kunst, musikk og design. Du finner kontaktinformasjon til KMD her: https://kmd.uib.no/no/forside

Har du noe du lurer på om skolen, hører vi gjerne fra deg

Kunstskolen i Bergen
Marken 37